«Vinci leverte en total ytelse av svært høy kvalitet i 2023. Salg og inntjening vokser sterkt og når nye rekorder. », sier lederen av Vinci Group, Xavier Huillard.
En veldig forståelig tilfredsstillelse, spesielt gitt momentumet som støtter nesten alle majorens selskaper, både i Frankrike og internasjonalt. Det eneste unntaket er eiendomsutvikling. som er i en alvorlig økonomisk krise og lider under den 19% nedgang i salget, som utgjorde 1,2 milliarder euro.
«Etter de ganske sterke uttalelsene fra statsminister Gabriel Attal under sin generelle politiske tale, Vi håper det følger tiltak for å frigjøre tomter, oppmuntre ordførere til å bygge og gjøre kjøpere mer solvente… «, forklarte konsernsjefen på dette punktet.
Energi og konstruksjon rir på bølgen av økologiske endringer
Totalt, Konsernet registrerte en omsetning (CA) på 68,8 milliarder euro i 2023, en økning på 11,6 %. Et resultat som i Xavier Huillards øyne viser at Vincis modell og organisasjon er opp til vår tids store utfordringer. «Vi er en global og omfattende aktør hvis aktiviteter er drevet av bølgen av økologisk endring.»forsikrer han.
Dette kommer spesielt energisektoren til gode, som er i sterk vekst og nå står for nesten 40 % av Vincis salg Forbedring av marginer for både Vinci Energies og Cobra IS. Den første byen vil ha generert 19,3 milliarder euro i 2023, en økning på 15 %, mens den andre byen avsluttet samme regnskapsår med et resultat på 6,5 milliarder euro, en økning på 18 %..
Siden de to selskapene har etablert seg i et dynamisk marked, kan de se på fremtiden med tillit. «I dag utgjør elektrisitet 25 % av den franske strømmiksen. I 2050 må det imidlertid være 100 %. For å nå dette målet må vi jobbe med energiytelse, men også investere tungt i energiproduksjon.»minnes Xavier Huillard, for å illustrere omfanget av endringen som kommer i Frankrike, men også rundt om i verden.
En interessent i denne overgangen, som opplever en økning i klimamotstandskraft og energirenovasjonsarbeid, men drevet av økende etterspørsel etter mobilitetsinfrastruktur, Vinci Construction viser også svært høy aktivitet. Salget er på 31,5 milliarder euro, en økning på 8 %..
Ordreinngangen i energi- og byggesektoren holdt seg på et høyt nivå, «uten å avvike fra selektivitetspolitikken,» ifølge gruppen. Selektivitet: et begrep som må fortsette å bestemme beslutningene for alle arbeidsaktiviteter, ifølge Xavier Huillard. «Det ville være uklokt å prøve å vokse i samme takt i 2024. Selvfølgelig må vi vokse, men alltid etter våre muligheter,” svarer lederen.
Innrømmelser i harmoni
Konsesjonsvirksomheten runder av bildet av et rekordår for konsernet i 2023. Til tross for vedvarende høye drivstoffpriser, fortsatte Vinci Autoroutes å utvikle seg positivt, drevet av lette kjøretøy. «Behovet for mobilitet øker, og for å holde det slik må vi dekarbonisere. Det er det vi jobber mot.», oppsummerer Xavier Huillard. På sin side fortsatte trafikken på Vinci-flyplassene å komme seg og oversteg på slutten av året nivåene før helsekrise. Mens noen flyplasser ennå ikke har nådd 2019-nivåer, har andre plattformer nådd rekordhøye trafikktall.
Endelig, Hele konsesjonsindustrien oppnådde en omsetning på 10,9 milliarder euro, en økning på 19 %.
2024, mot mer begrenset fremgang
Vil 2024 markere slutten på Vinci-feiringen? Ikke i henhold til spådommene hans siden den gang Konsernet forventer ytterligere salgsvekst i år, selv om denne trolig vil være lavere enn i 2023.
«Bortsett fra eksepsjonelle hendelser,» som det vanlige uttrykket lyder, bør Vinci Energies fortsette sin organiske salgsvekst, om enn i et lavere tempo enn i 2023. Partneren i energidivisjonen, Cobra IS, vil fortsette sin etablerte og Vinci i byggesektoren. , aktiviteten vil sannsynligvis øke stabilisere seg på et nivå nær 2023 samtidig som den fortsetter å forbedre driftsmarginen.
Til tross for en ustabil geopolitisk kontekst, virker derfor horisonten for gruppen klar. Blant de sjeldne skyene i horisonten: eiendomskrisen. Det forventes å fortsette å være alvorlig og virkningsfullt i 2024 Vinci Immobilienr vil prøve å dempe sjokket ved å utvide sine administrerte boligaktiviteter for studenter, seniorer, etc.
I tillegg til denne vanskeligheten er en annen bekymring, nemlig den nye avgiften på langdistansetransportinfrastruktur, vedtatt av den franske regjeringen og bestridt av Vinci, som anslås å være verdt rundt 280 millioner euro.