I Norge har det startet en rettssak for «Vlantana Norge»: tidligere ansatte krever 1,5 millioner. euro kompensasjoner

Ifølge lastebil.no ble «Vlantana Norge»-saken mye omtalt i pressen høsten 2019, da den først ble omtalt. For å beskrive det med noen få ord, begynte saken å bli undersøkt etter å ha oppdaget systematiske brudd i utbetalingen av lønn til mer enn to hundre ansatte over en periode på flere år.

«Systematisk brudd på grunnleggende rettigheter»

I tillegg til den pågående politietterforskningen, har 52 tidligere ansatte besluttet å reise søksmål mot Vlantana Norge med krav om erstatning for ubetalt lønn og andre skyldige beløp. Rettssaken startet mandag ved Ovre Romerike tingrett i Kongeriket Norge.

For sjåfører, hver av dem krever en gjennomsnittlig betaling på rundt 300 tusen. Norske kroner (ca. 29 000 euro) er representert av advokatfirmaet «Andersen & Bache-Wiig», som beskriver saken slik i sin avsluttende bemerkning:

«De saksøkte (Vlantana Norge og administrerende direktør Vladas Stončius junior, red.anm.) misbrukte saksøkernes sårbare posisjon grovt og brøt systematisk ansattes grunnleggende rettigheter i lang tid. Alt dette viser omfattende sosial dumping.»

Selskapet som representerer saksøkerne beskriver et «klart fryktbasert regime» der arbeidere ble presset og manipulert. Sjåførene hevder de måtte signere en frivillig, men udatert, oppsigelse før de ble ansatt. Forespørslene ble gjort på norsk, et språk som ingen av sjåførene kunne eller forsto. Ifølge dem ble de også presset til å bryte reglene om kjøre- og hviletid.

Samtidig sier Andersen & Bache-Wiig tydelig at ansvaret for konkurs ikke kun ligger hos selskapet. De peker på Vladas Stontcije Jr. som personlig ansvarlig. «V. Stonicius Jr. er ansvarlig for organisering og kontroll av selskapets arbeid og han kjente både til manglende betalinger og om den sårbare situasjonen som saksøkerne befant seg i under hele ansettelsesperioden.»

Dersom kravene fra saksøkerne blir innfridd, kan V. Stonciu Jr., ifølge lastebil.no, personlig måtte betale en god million kroner, fordi eiendelene til det konkursrammede selskapet ikke ser ut til å kunne dekke hele verdien av kravet i dag.

«Sjåførene selv har skylden»

Ifølge Vlantana Norge kan sjåførene selv klandres for situasjonen de kom i:

«De tiltaltes standpunkt er klart: utenlandske arbeidstakere som bevisst ikke varsler uakseptable arbeidsforhold, sammen med sin arbeidsgiver, er i like stor grad knyttet til både kriminalitet i arbeidsmiljøet og konkurransevridning i det norske arbeidsmarkedet. Derfor synes det akseptabelt. og rettferdig å behandle at saksøkernes illojale passivitet får konsekvenser for behandlingen av denne saken».

Selskapet «Vlantana Norge» er representert i retten ved advokat Sandra Latotinaitė.

Vitnelisten inkluderer tidligere ansatte

I tillegg til S. Latotinatė ble mange andre interesserte vitner invitert til å vitne i retten. Ifølge den foreløpige planen skal i tillegg til tidligere oppdragsgivere Mowi og Postnord, representanter fra politiet, Arbeidstilsynet, Statens vegvesens krimavdeling og Skatteetaten gi sine forklaringer. Grunnleggeren av det litauiske selskapet, Vladas Stončius senior, vil også dukke opp på slutten av rettssaken, som forventes å ta mer enn to måneder.

john

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *