Foreløpig er den eneste måten å krysse disse norske vannmassene på med ferge, men denne metoden er ikke praktisk og tar lang tid.
Flytende undervannsbroer er enorme rør nedsenket på en dybde på 30,5 meter, som hver har plass til to kjørefelt.
Undervannsbroene er ment å festes til støtter på overflaten, koblet sammen i et felles nettverk for å sikre stabiliteten til strukturen, skriver inhabitat.com.
I tillegg er det mulighet for å forankre denne strukturen til bergartene under for ekstra stabilitet.
Hvert brosystem vil bestå av to tunneler, hver designet for kjøretøybevegelse i én retning. Til tross for at dette prosjektet er ekstremt ikke-standardisert, ifølge forfatterne, ville følelsen av å kjøre bil være nesten den samme som å kjøre gjennom en vanlig tunnel.
Siden det allerede er bygget 1150 tunneler i Norge, hvorav 35 er under vann, er jeg sikker på at nordmenn ville blitt veldig overrasket over denne nyvinningen.
Hvorfor ble denne uvanlige konstruksjonen valgt?
I disse områdene er terrenget ikke egnet for en konvensjonell bru, og dybden er ugunstig for å bygge en undersjøisk tunnel. Et mulig alternativ til undervannsbroer er en hengende eller flytende bro, men disse konstruksjonene har en stor ulempe – de kan bli skadet av stormfullt vann.
I tillegg kan slike strukturer forstyrre skip fra den militære flåten, da det noen ganger holdes øvelser her.
Norge har allerede bevilget 25 milliarder til gjennomføringen av dette prosjektet. amerikanske dollar (22,76 milliarder euro), og forventet ferdigstillelse av prosjektet er i 2035.
Men det vanskeligste ingeniørarbeidet ligger foran oss. Siden slike strukturer aldri har blitt bygget før, kan ingen si sikkert hva de potensielle effektene av vind, bølger og vann vil være på disse strukturene.
Viser det seg at undersjøiske flytebroer er en for vanskelig utfordring, har politikerne rett til å velge et annet prosjekt for finansiering.