Norske Orkla kjøper majoritetsandeler i Eastern Condiments

NEW DELHI: Den norske produsenten av forbruksvarer Orkla sa fredag ​​at de ville kjøpe 67,8 prosent av den Kerala-baserte krydderprodusenten Eastern Condiments. Dette bekrefter på nytt at markedet for pakkede indiske krydder og krydderblandinger fortsetter å være en stor attraksjon for FMCG-selskaper og investorer.

Orkla er allerede til stede i det indiske markedet gjennom oppkjøpet av MTR Foods, en produsent av spiseklare blandinger og krydder, i 2007.

Med dette grepet vil Orkla doble salget i India, heter det i en pressemelding. «Med transaksjonen annonsert i dag vil Orkla utvide sin posisjon som en av de ledende merkevareprodusentene i India og ha en plattform for videre vekst i krydderkategorien og tilstøtende kategorier.»

Som en del av avtalen vil Orkla kjøpe eierandelen gjennom MTR Foods Pvt Ltd, et heleid datterselskap av selskapet.

MTR vil erverve 41,8 % eierandel fra Meeran-familien – promotører av Eastern-merket – og hele 26 % eierandel fra McCormick Ingredients i Eastern Condiments Pvt Ltd. tilegne.

Når transaksjonene er fullført, vil det bli sendt inn en søknad om å slå sammen Eastern med MTR.

Det sammenslåtte selskapet vil være felleseid av Orkla og hans brødre Firoz og Navas Meeran, med en eierandel på henholdsvis 90,01 % og 9,99 %.

Avtalen om å erverve en majoritetsandel i Eastern er avhengig av godkjenning av konkurransekommisjonen i India.

Kryddermarkedet i India er dominert av regionale aktører da smaksprofiler og aromaer varierer fra region til region. Derfor kan lokale krydderprodusenter påvirke forbrukere i visse regioner.

Men i løpet av årene, da forbrukerne byttet fra umerkede eller bulkmatvarer til merkede emballerte produkter, økte etterspørselen etter krydderprodusenter. Dette er også fordi indianerne fortsatt lager mat hjemme og krydder og krydderblandinger utgjør en stor del av deres eget forbruk.

«De indiske merkevare- og dagligvare- og kryddermarkedene vokser med tosifrede hastigheter, og vi ser en positiv langsiktig etterspørselsdynamikk med økende kjøpekraft og en mer urban livsstil,» sa MTR-sjef Sanjay Sharma i en pressemelding.

Tidligere i år kunngjorde ITC kjøpet av Sunrise Foods Private, en ledende krydderprodusent i det østlige India. Tata Consumer Products selger også krydder under Sampann-merket.

Avendus Capital ga råd til familiene Meeran og McCormick om salg av Eastern Condiments til Orkla. Østlig vilje 20 milliarder på gjeldfri og kontantfri basis, sa Avendus.

Avtalen vil også bidra til at Orkla styrker sin tilstedeværelse i kjerneregioner.

«Ved å slå seg sammen vil Eastern og MTR skape en solid plattform i det raskt voksende indiske markedet basert på sterke lokale merkevarer,» sa Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i en uttalelse.

Eastern ble grunnlagt i 1983 av ME Meeran, og genererer nesten halvparten av inntektene fra Kerala. Selskapet har også en sterk tilstedeværelse i eksportmarkedet, spesielt i Midtøsten. Eastern selger en rekke ikke-vegetariske og vegetariske krydderblandinger og enkeltkrydder, rispulver, pickles etc.

360 millioner indere besøkte oss på en enkelt dag og valgte oss som Indias ubestridte plattform for valgresultatet. Oppdag de siste oppdateringene Her!

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *