Avdelingen må fortsatt betale

Arbeid på denne 3,2 km lange veiaksen for å omgå turistbyen Beynac Det tok 30 år å vente til de ble lansert i 2018. Siden hennes dom i 2019 – etter anken fra foreningene (La Sepanso, foreningen for beskyttelse av Dordogne-dalen (ASVD) og La Demeure historique) samt de lokale innbyggerne – man håper at de forsvinner. Pilarene til en bro, en vei (RD53/VC2) og en jernbanebro overlever fortsatt fra dette arbeidet.

I tillegg til de 21 millioner euro som er utbetalt for disse tjenesteneAllerede i juli 2023 ble departementet pålagt å betale bøter på 489 000 euro til klubber og beboere fordi rivingen ikke ble påbegynt og fullført innen de fastsatte fristene – 6 måneder for den første, 12 måneder for den andre – av det kontroversielle Beynac-foredlingsstedet. . Andre strafferunde tirsdag 16. april med 1,433 millioner euro som skal betales. Rundt 500.000 euro skal deles ut til søkerne, resten går til staten.

En håpet vei ut av krisen

Rettssagaen begynte i juni 2020 med Statsrådets beslutning om å stanse arbeidet. I august 2020Kommunen meldte at den hadde gitt et plankontor i oppdrag å gjøre detteUndersøk de tekniske og økologiske mulighetene for denne demonteringen og etablerte et miljøovervåkingsutvalg. Avdelingen planla da å starte arbeidet innen to år. Det har ikke skjedd mye siden den gang ved foten av slottene, inkludert Milandes, det tidligere hjemmet til Joséphine Baker. Temaet dukket opp igjen i fjor med avdukingen av et nytt prosjekt fokusert på myke moduser som for tiden undersøkes i prefekturen.

Presidenten for avdelingen, Germinal Peiro, uttalte deretter: «Denne nye visjonen markerer en positiv vei ut for avdelingen for krisen knyttet til det kansellerte bypass-prosjektet (…)» Kommunen planlegger også å gjenbruke alle dekonstruerte eller lagrede elementer: bropilarer, fundamenter, jernbanebro, dekker. De vil bli lagret og gjenbrukt til fremtidige prosjekter.» Han spesifiserte også at renoveringsarbeidet, utført under ledelse for å minimere kostnadene, startet sommeren 2023. Deretter la han til med en viss bitterhet: «Vi er dømt til å rive en vei som oppfyller standarder og har to oppbevaringsbassenger for regnvann og hydrokarboner innen årets slutt, noe som kostet kommunen 400 000 euro å lage en smalere og mindre god å legge. den utstyrte veien tilbake i drift…”

Den planlagte gaten

I brevet for høringen 26. mars 2024 – som for alle tidligere høringer – Kommunens advokat begrunnet den påståtte forsinkelsen innen fristen for overholdelse av prosedyrene, estimert til 28 til 40 måneder, unntatt miljøfarer og -risikoer; det faktum at den milanesiske jernbanebroen fortsatt ikke er avdelingens eiendom; og til slutt ble kostnadene for rivingen estimert til 9,4 til 14,6 millioner euro inkludert skatter. Meldinger tyder imidlertid på at kommunen har startet rivingsarbeid. «Bare gradering av veien, og det har ikke vært noe mer arbeid siden den gang»spesifiserer Jean-Philippe Maginot, advokat for søkerne som frykter en mulig reversering av dette arbeidet.

Retten bekrefter dette Dette arbeidet begynte faktisk, men 25. oktober og ikke om sommeren…Den endelige avviklingen av den endelige straffen vil da finne sted: 3 000 euro per dag siden 21. juni 2023, det vil si 381 000 euro. «Avdelingen hadde sendt inn elementer som viste at arbeidet ville starte 10. juli 2023. Retten er imidlertid av den oppfatning at ikrafttredelsesdatoen bør beholdes som 25. oktober 2023 Planlegging av ny adkomstvei til Milandes. Denne datoforskjellen er på ingen måte nøytral ; Det vil bli en bot på 107 dager som skal betales av kommunen, noe som resulterer i at totalt 381.000 euro skal betales (…),» reagerer avdelingsrådet i Dordogne i en pressemelding.

I tillegg til dette erMidlertidig forføyning fra den første dommen av 10. desember 2019 om å utføre alt rivingsarbeid innen 12 måneder, med en bot på 5000 euro per dag. Lagmannsretten sa at den hadde tatt hensyn til departementets handlinger og redusert boten til 4000 euro eller 1,052 millioner euro. «Under den andre straffen, Avdelingen hadde levert tekniske elementer produsert spesielt av Statens Tjenester (Cerema) og prosjektlederen, og viste dermed at det ikke var mulig å rive alt og gjenopprette alt til sin opprinnelige tilstand innen de fastsatte fristene. Retten var enig, men tok overraskende nok ikke alle konsekvensene av sine egne funn og reduserte bare den foreløpige straffen fra 5.000 euro til 4.000 euro», beklager samfunnet. «En autorisasjon i denne filen [le projet de boucle multimodale, NDLR] vil endelig tillate oss å bryte ut av blindgatet vi befinner oss i ved å svare omfattende på utfordringene med trafikksikkerhet, tilgang til turistattraksjoner og miljøvern i Dordogne-dalen, samtidig som vi unngår sløsing med offentlige penger, sier avdelingen, som » forbeholder seg muligheten til å klage på denne avgjørelsen.»

For advokat Jean-Philippe Maginot, som beskriver denne holdningen som «stædighet», «Slik motstand fra et samfunn mot en rettsavgjørelse er unik og reiser spørsmål om troverdigheten til administrativ rettferdighet. »

kronologi

– januar 2018: Start av arbeid på omkjøringsveien Beynac etter utstedelse av den individuelle tillatelsen 29. januar 2018
– 28. desember 2018: Suspensjon av administrativ godkjenning fra statsrådet og opphør av arbeid
– 9. april 2019: forvaltningsretten opphever godkjenningsvedtaket og pålegger gjenoppføring
– 10. desember 2019: Dom fra den administrative lagmannsretten som avviser anken fra Dordogne-avdelingen og pålegger avdelingen å starte restaureringsarbeidet innen en måned og fullføre det innen 12 måneder
– 29. juni 2020: Dom fra statsrådet som erklærer anken fra Dordogne-avdelingen for uakseptabel
– 7. juli 2022: Dom fra Høyere forvaltningsdomstol som fastsetter bøtene
– 4. juli 2023: dømt til å betale en bot på 489.000 euro
– Sommeren 2023: Start av CD24-arbeid estimert
– mai 2023: Presentasjon av det nye multimodale sløyfeprosjektet
– 25. oktober 2023: Oppstart av renoveringsarbeid beregnet av forvaltningsretten
– januar 2024: Aksept av det nye prosjektet av Dordogne avdelingsråd
– 16. april 2024: Dom fra den høyere forvaltningsdomstolen, som påla departementet å betale en bot på 1,4 millioner euro

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *