Til tross for et vanskelig miljø for bilindustrien, påvirket av pågående deleforsyningsproblemer, økte salget av batterielektriske kjøretøy (BEV) i de fem europeiske markedene fortsatt med 24 % i første halvdel av 2022 (sammenlignet med første halvår i fjor ). ). Den sterkeste veksten ble sett i Storbritannia, hvor elbilsalget steg med 56 % fra januar til juni Balanse utgitt av PwC. Utviklingen er også sterk i Frankrike: Registreringene økte med 29 % sammenlignet med samme periode i 2021.
Ser man på markedsandelene til rene elektriske modeller, er Europa fortsatt på topp. Norge har vært et bemerkelsesverdig unntak til toppen i flere år: I første halvdel av 2022 var mer enn tre av fire (79 %) nyregistrerte biler elektriske. Bevis på den raske bruken av elektrisk mobilitet i Nord-Europa, Sverige og Nederland har også de høyeste markedsandelene: henholdsvis mer enn 26 % og 20 %. I Frankrike sto elbiler for rundt 12 % av nyregistreringene mellom januar og juni i år.
Utenfor Europa dominerer Kina når det gjelder aksept med en markedsandel på over 16 % i første halvdel av 2022. Som grafikken vår også viser, har USA og Japan en tendens til å henge etter på dette området: rene elektriske kjøretøy er kun representert med 4,8 % og 1, henholdsvis 3 % av salget i disse landene i årets første seks måneder.
Det er en kombinasjon av fordelaktige politiske tiltak – skattefritak, gratis bompenger og andre økonomiske insentiver – som har gjort det mulig for Norge å fremme kjøp av elektriske kjøretøy så vellykket. Men denne modellen er fortsatt vanskelig å overføre til andre steder. For det første på grunn av kostnadene, ettersom Norge subsidierer kjøp av strøm i en grad som få andre land har råd til. Og for det andre, fordi det er en økonomi som har et av de høyeste inntektsnivåene i verden (ironisk nok takket være sine oljereserver), som representerer en fordel med tanke på økonomisk tilgjengelighet for befolkningen.