Det er velkjent at å skrive ned informasjon er en essensiell praksis i læring – men ikke alle metoder er skapt like. Dette er i hvert fall konklusjonen en studie fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har kommet frem til, som peker på at når det gjelder å absorbere informasjon, er ingenting bedre enn en god gammel penn.
Årsaken til dette arbeidet var observasjonen av en trend som fortsetter å gå videre i utdanningsverdenen. I utviklede land har flere og flere studenter en tendens til å forlate manuell notattaking til fordel for tastaturer, spesielt i høyere utdanning.
Ved første øyekast kan fordelene med denne tilnærmingen virke åpenbare. Med litt øvelse kan skriving vanligvis gjøres mye raskere enn å skrive for hånd. Teoretisk sett kan betydelig mer informasjon registreres i et visst tidsintervall, noe som kan utgjøre en reell forskjell i en ekstremt travel universitetsforelesningsplan.
Imidlertid er de fleste lærere enige om at dette rent volumetriske synet ignorerer flere viktige parametere for å vurdere kvaliteten på læringen. Mange forskere har forsøkt å finne et objektivt svar på dette spørsmålet i flere år.
Problemet er at konklusjonene deres er veldig forskjellige. Noen studier faktisk tyder på at håndskriften bringer betydelige kognitive fordelerog at det gjør det enklere å lagre informasjon. Andre mener imidlertid at det objektivt sett ikke er mer effektivt enn å skrive på et tastatur. For tilhengere av denne oppgaven er de observerte forskjellene primært en Spørsmål om affinitet og personlig metodikk.
Studenthjerner undersøkt
For å se klarere kalte norske forskere inn en gruppe på 36 studenter fra deres universitet. Disse frivillige ble plassert foran en skjerm som hele tiden spilte ord. De måtte deretter kopiere disse ordene ved hjelp av enten en penn på et nettbrett eller et tastatur.
I løpet av denne tiden utførte teamet elektroencefalogrammer med høy tetthet (HD EEG). Dette er svært nøyaktige registreringer av hjerneaktivitet. De tillater observasjon av mønstre i sanntid som reflekterer forskjellige kognitive prosesser, spesielt på nivået av frontal cortex, som er ansvarlig for logikk og resonnement. Ved å bruke disse ressursene ønsket de å se om det var en nevrologisk forskjell mellom de to tilnærmingene.
Og når man analyserte dataene på slutten av eksperimentet, dukket det raskt opp en veldig klar trend. Forskere fant at håndskrift ga mer intens hjerneaktivitet. Og viktigst av alt, de observerte at denne metoden involverte mye større områder av hjernen.
» Denne storskala hjernetilkoblingen er kjent for å være avgjørende for å bygge minne og kode ny informasjon », forklarer forskerne. Derfor konkluderte teamet med at håndskrift gir reell merverdi når de absorberer informasjon; Nøye forming av bokstaver bidrar direkte til læring.
« Resultatene våre tyder på at visuell og motorisk informasjon som er et resultat av nøyaktig kontrollerte håndbevegelser i stor grad bidrar til hjernens tilkoblingsmønstre som fremmer læring », forklarer Audrey Van der Meer, medforfatter av studien.
To komplementære metoder
Disse resultatene bør imidlertid sees med forsiktighet, som denne studien viser ikke ubetydelige grenser. For det første er dette korpuset på 36 marsvin for lite og for homogent til at vi kan generalisere disse konklusjonene nøyaktig til hele befolkningen. Videre var dette kun deltakere som allerede hadde relativt høy utdanning. I tillegg ignorerte prosessen noen potensielt viktige parametere som den psykologiske tilstanden og vanene til forsøkspersonene.
Resultatene kan derfor variere betydelig med en større gruppe og mer mangfoldige profiler. Imidlertid mener forskere at Trenden var tydelig nok til å være betydelig.
På den annen side sier de på ingen måte at alle studenter bør forlate datamaskinene sine på grunn av dette studiet. Det er ikke fordi de er late at de bruker disse verktøyene så mye i dag; de tilbyr ubestridelige fordeler i visse tilfeller. Det vi må huske på om dette arbeidet er at det kan være interessantOppmuntre til manuell skriving når det gjelder å inkludere spesifikk viktig informasjon eller tilegne seg en idé. Hvis du sliter med et bestemt konsept i studiene, prøv å gi den gode gamle blyanten en sjanse. Tross alt sies det at pennen er mektigere enn sverdet; Så det kan godt være våpenet du trenger for å temme din akademiske nemesis!
Teksten til studien er tilgjengelig Her.
🟣 For ikke å gå glipp av noen nyheter i Journal du Geek, abonner Google Nyheter. Og hvis du elsker oss, har vi et nyhetsbrev hver morgen.