Etter den planlagte sammenslåingen av scooterstartups Dott og Tier og konkursen til den amerikanske operatøren Bird i fjor, så det ut til at konkurransen blant europeiske mikromobilitetsleverandører hadde blitt mindre.
Men en ny skuespiller har blikket rettet mot Europa.
Den norske startupen Surf Beyond har overtatt den europeiske virksomheten til den konkursrammede amerikanske scooterstartupen Superpedestrian for rundt 5 millioner euro.
Selskapet håper å utnytte Superpedestrians tekniske evner og personell for å vokse i Europa.
25.000 scootere og teknologi for rundt 5 millioner euro
Surf Beyond, grunnlagt i 2021, lansert i en by med 1000 (turkise) scootere. Siden den gang har selskapet lansert i ti mindre byer i Norge og har 5000 scootere – godt hjulpet av oppkjøpet av den norske konkurrenten Zvipp i fjor.
For å drive veksten, kjøpte selskapet en mye større aktør – Superpedestrian, som har kontorer i Portugal, Spania, Frankrike, Storbritannia, Italia, Sveits, Østerrike og Tyskland.
I 2021, i scooterhypenes dager, Superpedestrian har samlet inn 125 millioner dollar i serie C-finansiering fra investorer inkludert General Catalyst. Men i desember i fjor begjærte selskapet seg konkurs og begynte å lete etter en kjøper til sin europeiske virksomhet.
Avtalen omfattet 25.000 elektriske scootere i Europa og kostet Surf Beyond rundt 5 millioner euro, ifølge norske lokalmedier Finansavisen. Dette tallet ble bekreftet overfor Sifted av en person nær selskapet.
Avtalen inkluderer også Superpedestrians teknologi.
Superpedestrian dukket opp fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) og grunnleggeren, Assaf Biderman, jobbet ved MITs Senseable City Lab i ti år. Dens e-scootere har tekniske funksjoner som et kjøretøyintelligens operativsystem som utfører kjøretøyets tilstandskontroller før hver tur og kan oppdage og korrigere usikker kjøreatferd i sanntid. De kan også geofence – blokkere scootere fra å gå inn i visse områder – på bare 0,7 sekunder, med en håndhevelsessuksessrate på 99 %.
«Superpedestrians teknologi er unik i dette området, og det var en av grunnene til at vi bestemte oss for å kjøpe den,» sier Julian Alexander Hahn, medgründer av Surf Beyond.
Surf har tapt anbud i Oslo, Bergen og Stavanger, men vunnet anbud i mindre byer – og håper Superpedestrians teknologi vil gi den et forsprang i fremtiden. Kanskje vil teknologioverføringen med oppkjøpet av Superpedestrian være gunstig for den norske startupen.
Songa Investments, Surf Beyonds norske investor, var med på å finansiere handelen og fikk til gjengjeld 22 % eierandel i selskapet, hvor Hahn og hans medgründer Mats André Breesth eide henholdsvis 12 % og 6 % av aksjene, ifølge Finansavisen.
Ikke bare en scooterstart
Surf Beyond har også tatt på seg rundt 40 til 50 europeiske ansatte fra Superpedestrian, noe som betyr at antallet ansatte vil mer enn dobles til rundt 100.
«Vi klarte å ansette 80 % av Superpedestrians nøkkelpersonell. «De har vist at de virkelig vet hvordan man driver en god virksomhet i byene der Superpedestrian hadde sykler, og de vil fortsette å drive virksomheten lokalt,» sier Hahn.
Han mener Surf Beyond kan konkurrere med etablerte aktører i sine nye markeder fordi Superpedestrian er et populært merke blant brukerne.
«Vi konkurrerer allerede lokalt med de store scooterstartupene – Voi kan være det beste valget i Stockholm, mens vi kan være best i Gøteborg. «Dette er i hovedsak en virksomhet bygget på en by-for-by-basis,» sier han.
Penger er viktig
Mens andre mikromobilitetsselskaper har hatt noen utfordrende år der de slet med å nå lønnsomhet og hadde fallende verdivurderinger, tror Hahn Surf Beyond kan bli et bærekraftig selskap.
«Det koster selvsagt litt penger å administrere, men vi har et produkt som brukerne elsker, og for å bli et lønnsomt selskap planlegger vi andre sidebedrifter også,» sier han.
Så langt har Surf Beyond lansert ett telekommunikasjonsprodukt – et mobilabonnement kalt Surf Mobil som tilbyr gratisminutter for bruk av Surf Beyonds scootere. Det er også andre produkter i pipelinen, sier Hahn.
Lars Christian Grødem-Olsen, Tiers tidligere landsjef og nå administrerende direktør i det norske mobilitetskonsulentselskapet Movability, tror det ikke blir en jevn prosess.
«Kulturell tilpasning under integrasjon etter fusjon er en utfordring som mange selskaper undervurderer. Dette er ingen enkel oppgave, og Surf og Superpedestrian er to forskjellige selskaper når det gjelder identitet, sier Grødem-Olsen.
Han tror det blir vanskelig å integrere Superpedestrian – et maskinvare- og teknologifokusert selskap – med Surf, som først og fremst fokuserer på markedsaktiviteter.
– Et brennende spørsmål er om de har fått mer investeringspenger for å finansiere integrasjonen og gjøre markedene fullt lønnsomme over tid, sier Grødem-Olsen. «Du vil trenge betydelige ressurser for å få denne integreringen til å fungere.»