Norske tobakksbrukere har nok lagt merke til at emballasjen til enkelte tobakksprodukter nylig har endret seg og ikke lenger er farget som før. Dette er et av de siste resultatene av tobakkskontroll innført i Norge.
Lovendringen, som trer i kraft 1. juli, krever at alle sigarett- og tyggetobakkspakker skal være helt nøytrale. Ifølge den nye loven vil det være lovlig å ha en farget pakke med produsentens logo, så det vil ikke være straff for tobakk som tas med fra utlandet, og salg av ikke-standardiserte pakker vil være forbudt i Norge.
– Dette er et viktig skritt i forsøket på å skape et tobakksfritt samfunn. Å beskytte barn og unge mot tobakksvarer er et av hovedmålene for tobakkspolitikken i Norge, sier Bjørn Guldvog, leder i Helsedirektoratet. NTB nyhetsbyrå.
«Tobakkspakker var en av de siste mulighetene for produsenter til å annonsere for tobakksvarer i Norge,» la Guldvog til.
Overgangsperioden for produsenter og distributører til å selge nøytral emballasje av tobakksvarer slutter søndag 1. juli, så på mandag må alle tyggetobakk og sigarettpakker i butikkene ha samme farge.
Dette betyr at logoer, symboler, bilder, farger eller annen form for reklame på sigarett- og tyggetobakkspakker vil være forbudt. Pakkene til alle produsenter vil være av samme størrelse, og navnet skrives i samme fonter og farger.
Loven som ble innført 1. juli i fjor ble kritisert av tyggetobakkprodusenten Swedish Match, og det ble reist rettssak mot den norske stat. Likevel tapte tobakksprodusentene saken og alle tobakksprodusenter og distributører i Norge fikk et år på seg til å endre fargen på emballasjen, slik at den ble enhetlig med emballasjen til andre produsenter.
sfgdfg