Nederlandske og norske regulatorer gir retningslinjer om det kontroversielle Higg-verktøyet

Den norske forbrukermyndigheten (NCA) og den nederlandske myndigheten for forbrukere og markeder (ACM) har i fellesskap skrevet et 11-siders dokument som skisserer hvordan Sustainable Apparel Coalition bruker de underliggende dataene, påstandene og presentasjonen av sine Higg Materials Sustainability Index (MSI)-verktøy bør forbedres for å unngå at forbrukere blir villedet og blir ofre for greenwashing.

Higg MSI-verktøyet måler og evaluerer miljøpåvirkningen til foretrukne fibre sammenlignet med deres tradisjonelle motparter. Etter mange års bruk av SAC-medlemmer, ble den lansert i mai 2021 som en forbrukerrettet etikett for et lite antall produkter og merker.

Byråenes veiledning oppfordrer SAC til å bedre underbygge Higg MSIs påstander, innhente uavhengig tredjepartsverifisering av dataene og metodene og regelmessig gjennomgå data som kan være utdaterte eller ikke ment for sammenligning. Påstander om et produkts miljøpåvirkning bør også settes i sammenheng, med begrensningene i dataomfanget tydelig forklart og presentert for forbrukerne, heter det i dokumentet.

Retningslinjene er ikke juridisk bindende, men gir i stedet myndighetenes tolkning av EUs forbrukerlovgivning. SAC sa i en uttalelse utgitt på tirsdag at den vil «arbeide gjennom disse retningslinjene med juridiske eksperter og sakkyndige for å undersøke gjennomførbarheten av søknaden samtidig som de sikrer at eventuelle resulterende metoder og kommunikasjon er i samsvar med det bredere europeiske rammeverket.» Det ble også fremhevet at Higg MSI for tiden gjennomgår tredjeparts gjennomgang.

Dette er den siste utviklingen i SACs tvist med regulatorer og den problematiske utrullingen av deres forbrukerfokuserte produktetiketter. Tidligere i år, etter å ha forbudt Nørrona og advart H&M mot å bruke etikettene, avgjorde NCA at merkers bruk av Higg MSI-data i forbrukermarkedsføring hadde potensial til å villede kunder, noe som fikk SAC til å gjøre det for å avsløre etikettene.

Dette kommer også midt i et bredere angrep på moteselskapers bærekraftskrav i europeiske markeder. Forrige måned gikk H&M og sportsforhandleren Decathlon tilbake på miljøkravene sine og donerte hundretusenvis av dollar til bærekraftssaker for å unngå sanksjoner fra ACM. I Storbritannia undersøker Competition and Markets Authority (CMA) miljøpåstandene til forhandlerne Boohoo, Asos og George hos Asda.

Lære mer:

Hvordan merkevarer bør takle moteindustriens grønnvasking

Selskaper som Boohoo, Asos og H&M er i trådkorset ettersom økende gransking av miljøpåstander øker presset på merkevarer for å troverdig sikkerhetskopiere bærekraftsbudskap.

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *