Telefon- og internettsvindel i Norge: hvordan unngå fellene deres?

Nordmenn er ofte mål for telefon- og internettsvindel. En fersk undersøkelse fra Norstat viser at hele 92 prosent av nordmenn har mottatt e-poster, SMS-meldinger eller telefoner fra svindlere.

Så hvis du bor i Norge, er det en god sjanse for at du har blitt kontaktet eller prøver å bli kontaktet av svindlere som har til hensikt å trekke ut personopplysningene dine.

Tilgjengelige data viser at svindelangrep er hyppigere i Norge enn i nabolandene.

Når det gjelder telefonsvindel, 2022 I januar blokkerte Telia hele fire millioner potensielle såkalte «wangiri»-svindelsamtaler i Norge, mot 2,6 millioner slike blokkerte samtaler i Sverige, 2,2 millioner i Danmark og 450 tusen i Finland.

Wangiri betyr «ett signal og avvist» på japansk. Svindlere som bruker denne metoden legger ofte på folk før de kan svare. Da er det akkurat det svindlere tjener på å vente på tilbakeringing. En slik samtale blir omdirigert til det høyest prisede tjenestenettverket i utlandet, så prisen er ekstremt høy. Svindlere prøver å holde innringere på nettverket så lenge som mulig og dermed øke kontoen deres.

I tillegg viser en fersk undersøkelse utført for Norstat-forsikringsselskapet «Frende Forsikring» at hele 92 prosent nordmenn har mottatt e-poster, tekstmeldinger eller telefoner fra svindlere.

I følge undersøkelsesdataene snakket 11 prosent med svindlere. et lite antall personer som mottok slike anrop, klikket også på lenkene som ble mottatt på SMS.

Ekte eksempler på svindel

Så hvordan ser slike forsøk på å lure ut? The Local snakket med to personer bosatt i Norge som ble angrepet av svindlere.

Bulandet Miljøfisk AS assisterende driftsleder Yegor Gaidukov sa at svindleren som kontaktet ham på telefon var lett å kjenne igjen på grunn av måten han snakket på.

«Jeg ble oppringt fra en russisktalende mann som utga seg for å representere DNB Bank. For sammenhengen skal det presiseres at jeg også er russisktalende. Mannen forklarte at 700 kroner var overført fra bankkontoen min til Apple-lommeboken. » sa J. Gaidukova og la til at det ikke var vanskelig å forstå at den som ringte var en svindel.

«Han snakket annerledes enn ekte representanter for banken. Dessuten har jeg allerede erfaring med å snakke med svindlere. Det var også merkelig at en bankfunksjonær i Norge snakker russisk,» bemerket J. Gaidukova.

Den bergenske nettstedsutvikleren Mykola Blohkin ble nylig siktet av svindlere som utgir seg for å være Microsoft-ansatte.

«Jeg ble oppringt fra et britisk telefonnummer. Det var rart, men jeg har faktisk en venn fra England som bor i Bergen, så jeg tenkte at han kanskje ringte. Men det var en mann med sterk indisk aksent som fortsatte med å forklare at han jobbet for Microsoft og at datamaskinen min hadde farlige virus. Jeg jobber med informasjonsteknologi og har ikke brukt Windows-operativsystemet på minst ti år, så det var ganske morsomt å høre om virus,» sa Mr. Blohkin og la til at han har noen regler for å hjelpe ham med å unngå svindel.

«Jeg svarer sjelden på anrop fra et utenlandsk nummer. Selv for ukjente lokale norske numre prøver jeg å Google dem først. Jeg følger denne regelen: hvis samtalen handler om noe virkelig viktig, vil jeg få tilsendt en SMS med situasjonen,» råder IT-spesialisten.

De vanligste svindelene i Norge: kontohacking og datautpressing

Mer informasjon om de vanligste svindelsvindelene i Norge er levert av NorSIS, en uavhengig organisasjon som har som mål å øke bevisstheten og forståelsen av trusler og sårbarheter for informasjonssikkerhet.

Karoline Tømte fra NorSIS forteller at de fleste forespørslene som er mottatt det siste året handler om kaprede og «hackede» kontoer.

«I 2021 registrerte vi 740 hacks på Facebook og 185 hacks på Instagram-kontoer. Vi har også mottatt rapporter om phishing-svindel (såkalt phishing) tester både på SMS og e-post. Ved denne typen svindel sender svindlere SMS-meldinger som ser ut til å komme fra kjente bedrifter eller institusjoner, som Skatteetaten eller logistikkselskapet DHL», påpekte K. Tømte.

– Svindlere prøver også ofte å hente ut Bank-ID eller annen betalingsinformasjon for å oppnå økonomiske fordeler eller samle inn personopplysninger for senere bruk, la Tømte til og advarer om at svindlerne blir mer sofistikerte.

Sikkerhetstips

Den siste trusselvurderingen fra Økokrim sier at antallet kriminelle nettverk rettet mot norske bankkunder har økt fra tre til fem under pandemien til 15 til 20 nå.

Ettersom svindlere som opererer i det norske markedet tilpasser og forbedrer sine virkemåter, må innbyggerne være årvåkne og være oppmerksomme på detaljer.

Noen få tips kan hjelpe deg med å redusere risikoen og beskytte din personlige informasjon:

1. Offisielle enheter i Norge ber sjelden om personopplysninger over telefon

I utgangspunktet kan det sies at norske myndigheter ikke vil kontakte deg på telefon for personopplysninger. Det er derfor for eksempel Skatteetaten sender SMS-meldinger der de ber innbyggerne logge seg på nettsiden for å oppgi personopplysninger der. De fleste andre tjenester og seriøse selskaper gjør det samme. For å være helt sikker på at nettadressen er korrekt, anbefaler NorSIS å gå direkte til den siden.

2. Spør etter innringerens navn og stillingstittel.

Hvis du får en oppringning fra norske myndigheter og du ikke er sikker på om den som ringer er den de sier de er, spør etter navn og stillingstittel, og ikke nøl med å sjekke at informasjonen de har oppgitt stemmer.

3. Vær på vakt

NorSIS råder norske innbyggere til å være litt kritiske til innkommende henvendelser og enhver form for appell. Svindlere bruker ofte sosial manipulasjon, leker med ting som fristelser, frykt eller tillit. De henter vanligvis ut informasjon om din eiendomshistorie, boligforhold eller ID-nummeret ditt og utnytter denne informasjonen. K. Tømte råder deg til å skjule vennelisten din på Facebook slik at kontaktlisten din ikke er offentlig synlig. Svindlere tilpasser seg ulike situasjoner og årstider og angriper ofte når folk er på ferie og er mer avslappede og mindre våkne. Så husk det hvis noen kontakter deg og prøver å lokke eller skremme deg.

4. Slett meldinger og avvis anrop fra utenlandske numre, ikke klikk på lenker

Vær forsiktig med uventede forespørsler som dukker opp fra ingensteds. Ikke klikk på lenker eller åpne vedlegg hvis du ikke kjenner avsenderen. Å slette meldinger med lenker fra ukjente numre og avvise anrop fra ukjente utenlandske numre er vanligvis den beste løsningen.

5. Passord, PIN-koder og totrinnsverifisering

Beskytt alle kontoene dine med et unikt passord, slik at hvis et passord lekkes, er ikke alle kontoer i fare. Oppgi aldri passord og PIN-koder. For ekstra sikkerhet på kontoene dine, installer to-trinns bekreftelse.

6. Spor bankkontoene dine, lagre BankID-informasjon

Overvåk bankkontoene dine, hvis du oppdager noe uvanlig, kontakt banken som utstedte kortet eller blokker det. Oppgi aldri BankID-informasjonen din.

7. Hold anti-malware-programvaren oppdatert

Sørg for at du har den nyeste anti-malware-programvaren for å beskytte deg. Hvis du åpner ondsinnede vedlegg eller koblinger, kan antivirusprogrammer redde deg.

Drevet av thelocal.no.

Likte du det? Ta deg tid til å støtte Inga Kazakevičiūtė på Patreon!

Telefon- og internettsvindel i Norge: hvordan unngå fellene deres?

sfgdfg

john

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *