M-Hero representerer et helt nytt bilmerke på det norske markedet og det er «I»-modellen (romertall for 1) som lanseres i Norge før sommeren. M-en i navnet står for «Mengshi», som betyr kriger på kinesisk.
– Merket og bilen kommer fra det kinesiske selskapet Dongfeng, som Electric Way allerede jobber tett med VOYAH-merket. «Av ulike grunner ventet vi til i fjor med å introdusere nye modeller på det norske markedet, men i 2024 vil vi ha mange spennende nyheter fra oss og det er veldig gøy å starte utrullingen med M-Hero I» sier Torje Aleksander. Sulland, administrerende direktør i Electric Way.
Electric Way, et 100 % eid selskap av Sulland Group, er eksklusiv importør og distributør av de kinesiske elbilmerkene VOYAH og M-Hero.
Mer enn 1000 hester
M-Hero-prototypen ble presentert i Kina i 2022 og ble lenge ansett som en elektrisk versjon av den klassiske offroad-hummeren (Humvee) og Teslas Cybertruck.
– Dette er ikke overraskende når du ser på designet, og det er en toppmoderne bil i 2024. Detaljene i den europeiske versjonen er ennå ikke helt klare, men bilen er en helelektrisk femseter SUV med firehjulsdrift. Den har totalt fire motorer med en totaleffekt på 800 kW, som tilsvarer 1.088 hk. «Vi snakker om et virkelig kraftsenter her,» sier Sulland.
Andre foreløpige spesifikasjoner er 4987 mm. (Lengde): 2080mm (Bredde): 1935 mm. (høyde) og akselavstand på 2950 mm. Batterikapasiteten sies å være 140 kWh (NMC-batteri) med en rekkevidde på 505 km (merk: WLTP ikke bekreftet). Nettovekten overstiger 3000 kilo.
– Du vil tenke
– Dette er selvfølgelig ikke for alle, men vi er sikre på at det vil appellere til en gruppe kjøpere som liker robuste, luksuriøse biler. Vi kan love et meget høyt nivå av interiørdesign og teknologi og designet taler for seg selv. «Når du setter deg inn i en M-Hero, ser du ganske bra ut på og utenfor veien,» smiler Sulland på «Electric Way.»
M-Hero skal etter planen være klar for prøvekjøring i Norge før sommerferien og leveres i begynnelsen av august/september. Prisen er ennå ikke bestemt.