Helloworld sikrer seg 34 prosent eierandel i Norges Australiareiser

Helloworld Travel (ASX: HLO) har utnyttet det nordiske kjærlighetsforholdet til South Pacific Travel ved å kjøpe mer enn en tredjedel av Australiareiser, Norges største spesialistreisegruppe i regionen.

Kostnaden for å kjøpe 34% eierandel i Australiareiser ble ikke offentliggjort, men Helloworld sier at avtalen vil øke inntjening i regnskapsåret 2024.

Helloworld avslører bare at oppkjøpet ble gjort til fem ganger Australiareisers prognose for EBITDA for FY23, som er kalenderåret.

Det Oslo-baserte selskapet ble grunnlagt i 2005 av Rolf Kjeseth og har siden vokst til den største spesialistreisegrossisten fra Skandinavia til Australia, New Zealand og Sør-Stillehavet.

Australiareiser («Reiser» betyr «reise» på norsk) har kontorer i Oslo, København og Stockholm, og gir tilgang til hele det skandinaviske markedet.

Konsernet driver seks merker, inkludert Fijireiser, Private Travel Lab, Gruppe Rundreiser og Workations, som tilbyr skreddersydde turer for grupper og enkeltpersoner.

Oppkjøpet følger en eldre forbindelse som fulgte Helloworlds fusjon på 270 millioner dollar med AOT Group i 2016. AOTs bånd til det norske konsernet ble arvet gjennom oppkjøpet av ATS Pacific fra Jetset Travelworld i 2014. ATS Pacific har hatt et forhold til Australiareiser siden selskapets oppstart i 2005.

I følge Helloworld vil oppkjøpet av Australiareiser bli finansiert fra eksisterende kontantreserver, og avtalen forventes å avsluttes i slutten av denne måneden.

Administrerende direktør Andrew Burnes sier også at Australiareiser vil være lanseringskunden i Europa for selskapets midtkontorsystem kalt ResWorld, designet for å optimalisere fritidsreisetilbud for detaljistreisebyråer.

«Vi har brukt de siste fem årene på å utvikle dette systemet for byrånettverkene våre i Australia og New Zealand, og vi er nå på et punkt hvor vi kan ta det til andre land og distribuere det der,» sier Burnes.

«Fra Skandinavia vil vi vise frem ResWorld-funksjonalitet til potensielle kunder på tvers av det kontinentale Europa og Storbritannia, og gi forhandlere og grossister i disse markedene tilgang til systemet.»

Kjeseth hilser Helloworlds investering i selskapet hans velkommen, som han sier sementerer det utvidede forholdet mellom selskapene.

– Vi har jobbet med ATS og HLO i lang tid, sier Kjeseth.

«I løpet av denne tiden fikk vi muligheten til å bli kjent med det nye ResWorld-systemet som HLO har utviklet. Det er, etter vår mening, et førsteklasses produkt og perfekt for vår virksomhet i Europa.

«Vi vil implementere det i løpet av de neste månedene og er glade for å være lanseringskunden for dette nye mellomkontorsystemet i samarbeid med Helloworld.»

ResWorld-plattformen brukes for tiden av Helloworld i mer enn 160 byråer i Australia og New Zealand, som representerer mer enn 500 registrerte brukere. Helloworld forventer at dette tallet vil mer enn dobles neste år.

Helloworld legger til at samarbeidet med Australiareiser bidro til å videreutvikle ResWorld-systemet i forkant av lanseringen i Europa.

Helloworld kom tilbake til lønnsomhet i siste halvår Midt i økende etterspørsel etter innenlands og internasjonale reiser, tredoblet den totale transaksjonsverdien til 1,2 milliarder dollar i løpet av de seks månedene frem til slutten av desember.

Få våre daglige forretningsnyheter

Registrer deg for våre gratis nyhetsoppdateringer på e-post.

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *