Du vil aldri gjette hvordan disse forskerne bruker kabler

I Norge har et team av forskere utviklet en uvanlig teknologi for å spore hvalers bevegelser. For å gjøre dette, gjenvunnet de 250 km med fiberoptikk, som de konverterte til en hydrofon som er i stand til å fange lydene fra havgigantene. Målet: å unngå de stadig hyppigere kollisjonene med båter så mye som mulig.

hval
Bildekreditt: 123rf

På grunn av global oppvarming blir finnhvalene, det nest største pattedyret i verden etter blåhvalen, tvunget til å utforske nye områder av havet på jakt etter mat. I tillegg går de nå inn på områder som besøkes av båter, noe som fører til flere og flere kollisjoner som ofte er dødelige for disse hvalene. Siden arten også er truet av utryddelse, er det viktig å spore dens bevegelser for å unngå disse uheldige møtene så mye som mulig.

Et team av forskere fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) undersøkte dette spørsmålet, og løsningen deres kan virke litt uvanlig for en vanlig person. Faktisk brukte disse forskerne fiberoptiske kabler, som de la massevis i havets dyp. Disse kablene ble selvfølgelig ikke som de var. Snarere ble de omgjort til en hydrofon.

Om samme tema – Fiberoptikk: snart en lov som vil sette en stopper for forhastede installasjoner?

Forskere bruker fiberoptiske kabler for å spore hvaler

En hydrofon er en enhet som brukes til å ta opp lyder under havet. En teknologi kalt DAS brukes. I praksis fungerer sistnevnte ved å sende lasersignaler over en fiberoptisk kabel, som så går tilbake til enheten full av informasjon. Forskerne installerte derfor rundt 250 km av disse kablene utenfor norskekysten og kunne spore åtte finnhvaler over et område på 1800 km.2.

Om samme tema – fiberoptikk: Regjeringen kunngjør støtte på 300 til 600 euro per person for å oppnå svært høye hastigheter

«Faskenhetene som er demonstrert her viser at det er mulig å spore hval i nesten sanntid, som kan brukes hvor som helst i verden der det er hval og fiberoptiske kabler.»sa forskerne. «I forbindelse med skipsdeteksjon kan et kollisjonsunngåelsessystem i sanntid utvikles for å redusere kollisjoner med båter. »

Kilde: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *