Anne-Cécile Sibué-Birkeland har ikke hatt fri siden januar. Hun tar imot oss på Black box-teatret i Oslo, hvor hun har vært leder i tre år.
– Vi står virkelig bak overbevisningen om at kunst skal være ironisk. Kunst skal kunne være kontroversiell, skape debatt og rokke ved den rådende konsensus, sier Sibué-Birkeland om stykket som rystet norsk politikk.
– Så vi har holdt fast ved de prinsippene og samtidig måtte forholde oss til hvordan vi kan garantere sikkerhet for vårt publikum og for oss selv. Stadig, nesten daglig, har det vært en strøm av trusler, sier hun.
Det var i november i fjor at Black box teater satte opp stykket Ways of seeing, en ekstern produksjon laget av regissør Pia Maria Roll. I stykket er «nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn kartlagt». Ett tema er overvåking, og bilder av flere politikere sine hjem vises på en skjerm på scenen. Blant annet det progressive partiet og tidligere justisminister Tor Mikkel Waras hus.
Førte til oppstyr
Tor Mikkel Waras partner anmeldte teatersjefen og artistene bak Ways of seeing til politiet. Hun skrev i en avisartikkel at familien hennes var blitt utsatt for en «krenking av privatlivets fred». Samtidig ble hjemmet deres gjenstand for flere angrep, og hendelsen ble en stor historie i norske medier.
Aftenpostens teaterkritiker Per Christian Selmer-Anderssen er en av ganske mange Oslo-borgere som faktisk så Ways of seeing. I sin anmeldelse beskriver han aktørene som observatører av et norsk samfunn de aldri får delta i.
– Når justisministeren nevnes, forteller skuespillerne at de kommer hjem til ham for å filme det. Huset er ikke lett å identifisere, det er mest noen busker. De forteller deg ikke hvilken gate det er, de filmer ikke folk, sier Per Christian Selmer-Anderssen og fortsetter:
– Men de snakker om Tor Mikkel Wara, og ikke i så positive ordelag. For dem er han en slags «nemesis», han representerer en regjering de ikke støtter.
– Men de kaller ham ikke en rasist og de nevner ingen av hans familiemedlemmer, og det er en av misforståelsene som har oppstått etter Ways of seeing. Som jeg skriver i anmeldelsen min: Showet forteller like mye om aktivistene som det gjør om menneskene de overvåker.
Skandalen slo tilbake
Men historien tok en bisarr vending i midten av mars, da justisministerens partner ble arrestert av politiet, mistenkt for selv å ha satt fyr på parets bil i et falskt hatangrep. Og nå er hun mistenkt for å ha iscenesatt alle truslene rettet mot dem.
Krisen har eskalert de siste ukene, og førte denne uken til at Tor Mikkel Wara gikk av som Norges justisminister. Både opposisjonspolitikere og teatersjef Anne-Cécile Sibué-Birkeland har krevd en unnskyldning fra statsminister Erna Solberg, som åpent har kritisert Black box-teater. Men da saken ble tatt opp i Stortinget denne uken, sto hun ved sine uttalelser.
– Det er både fascinerende og bekymringsfullt å se hvor mange politikere som begynte å kommentere stykket uten engang å ha sett det. Det er et brudd på ytringsfriheten, sier Anne-Cécile Sibué-Birkeland.
– At jeg ble servert med mistanke om kriminalitet… det har ikke skjedd siden andre verdenskrig. At en teatersjef blir anklaget slik.
Per Christian Selmer-Anderssen er enig i at debatten om stykket hovedsakelig har blitt ført av folk som ikke har sett det.
– Som teaterkritiker har jeg reagert litt på at det virker som folk ser på teater som en debattartikkel i avisen. Hvem må følge presseetiske regler om at den andre må få komme til orde, eller at alt som blir sagt på scenen er sant. Det er det ikke, sier han.
Kulturnyheterna har henvendt seg til Fremskrittspartiet for en kommentar, men de har ikke ønsket å kommentere saken.