Den første seilingen av det nye fergetilbudet er planlagt til 7. april 2022, og meningen er at båten skal seile frem og tilbake mellom Eemshaven og Kristiansand i Sør-Norge tre ganger i uken.
En returbillett i lavsesong koster 225 euro per person hvis du deler hytte med to personer, og 250 euro hvis du tar med deg bilen. Prisene stiger i høysesongen, og en familie med to barn vil koste rundt 1000 euro.
Lastebiler, bobiler og campingvogner kan også tas om bord på skipet, som i dag ligger fortøyd som hotellskip i Glasgow til FNs store klimatoppmøte.
Overnatting om bord
En tur varer fra 15.00 til 09.00 neste morgen; så du sover på båten. I løpet av den tiden kan du besøke flere restauranter og kafeer, badstue, teater og avgiftsfrie butikker.
Det er kapasitet til 2.700 passasjerer om bord, men eierne har besluttet å tillate maksimalt 1.500 inntil videre. «Hvis det fortsatt er noe med korona å gjøre, kan vi gi folk plass», forklarer administrerende direktør Bart Cunnen.
Det nye fergesambandet forventes å skape 50 nye arbeidsplasser, både på skipet og i den nye fergeterminalen som skal bygges i Eemshaven.
Kort pause Groningen
Hovedmålgruppen for fergesambandet er norske reisende. – Mange kommer denne veien fra norsk side: vi ser rundt 900 000 bilbevegelser i året. Vi tilbyr denne fergetjenesten som en kort pause til Groningen, eller for å reise videre til Amsterdam, forklarer Cunnen.
Cunnen brukte 2,5 år på å undersøke sammenhengen, og er overbevist om at han også kan gjøre nederlendere begeistret for forbindelsen. «Hvis du ser på kartet, er dette den mest direkte forbindelsen mellom Sør-Norge og Nederland, Belgia, Frankrike og Tyskland. Du er direkte i fjordene med bil.»
Det er «en betydelig investering», sier Cunnen, som ikke ønsker å avsløre ytterligere detaljer. Investorer fra logistikk, shipping og havneeiendom står bak planen.