Med disse målrettede annonsene plasseres annonser basert på brukernes internettadferd, noe som ifølge tilsynsmyndigheten Datatilsynet er ulovlig og en krenkelse av personvernet.
Bot på 89.000 euro
Forbudet trer i kraft 4. august og vil i første omgang vare i tre måneder. Dersom Meta ikke overholder forbudet, risikerer selskapet en bot på inntil 1 million norske kroner per dag, tilsvarende 89.000 euro.
Personvernvakten understreker at Facebook og Instagram som plattformer ikke er forbudt i Norge. Ifølge forskning har 82 prosent av den voksne befolkningen i Norge en Facebook-konto og 65 prosent har en Instagram-konto.
Meta sporer aktivitetene til Facebook- og Instagram-brukere, deres interesser og hva de legger ut. De får så vist annonser basert på dette. Datatilsynet sier at dette også begrenser brukernes informasjonstilbud fordi Meta bestemmer hvilke annonser de ser og ikke. Disse personaliserte reklamene kan også forsterke eksisterende fordommer, ifølge vakthunden.
Eksplisitt godkjenning
Meta har fortsatt lov til å vise denne typen annonser basert på data som brukere skriver i sin egen biografi på Facebook og Instagram. Meta kan også gjøre dette hvis brukerne selv gir eksplisitt tillatelse til dette.
Den europeiske personvernregulatoren EDPB bestemte i desember at Meta kun kan vise personlig tilpassede annonser hvis brukere har gitt tillatelse til bruk av dataene deres. Meta har gjort flere endringer, men ifølge EU-domstolen følger selskapet fortsatt ikke reglene. Meta har tidligere mottatt europeiske bøter på hundrevis av millioner euro for brudd på personvernet.