Foto: ANP
Passasjerer som har bestilt billetter hos det økonomisk trøblete rederiet Holland Norway Lines har rettigheter dersom selskapet skulle gå konkurs. Det sier en talskvinne for Forbrukerforeningen. Holland Norway Lines, som tilbyr fergeoverfarter til Norge, er medlem av Stiftelsen Reisegarantifondet (SGR).
Holland Norway Lines har bedt om betalingsutsettelse og det eneste skipet til selskapet som har vært aktivt siden 2022 vil foreløpig ikke seile. Forbrukerforeningen opplyser at etter en europeisk forskrift skal rederiet sørge for refusjon eller alternativ transport. Hvis hun ikke gjør dette, kan folk selv bestille en alternativ reise og deretter få dekket kostnadene fra Holland Norway Lines. Men gitt selskapets økonomiske problemer, er spørsmålet ifølge talskvinnen om du faktisk får tilbake de pengene i praksis.
Hvis Holland Norway Lines virkelig går konkurs eller melder finansiell insolvens til SGR, vil berørte reisende som ennå ikke har reist, få refundert kostnadene for billettene fra SGR-garantifondet. SGR ordner også retur av forbrukere som allerede har reist, ifølge talspersonen i Forbrukerforeningen. Ifølge henne har Holland Norway Lines ennå ikke rapportert finansiell insolvens til SGR. «Men folk har rettigheter her,» sier hun.
Holland Norway Lines opplyser at de har havnet i økonomiske problemer etter at selskapet måtte forlate Eemshaven i Groningen-provinsen. Det førte til mange kanselleringer og færre bestillinger. Siden juni har selskapet seilt med sin MS Romantika fra Emden, Tyskland, rett over grensen, til Kristiansand i Norge. Men selskapet sier nå at det trenger mer tid for å ta igjen tap fra tidlig i 2023.
Rederiet selv råder reisende som allerede er i Emden for en seilas om å finne hotell eller bestille en alternativ reise. «Sjekk også forsikringen din», skriver Holland Norway Lines. Kostnadene for billetter går raskt på hundrevis av euro. Selskapet har ikke vært tilgjengelig på telefon for kommentar onsdag.