Hurtigruten, som posisjonerer seg som ledende innen ekspedisjonscruise, vil transformere sin flåte for å redusere påvirkningen av sine aktiviteter på miljøet. Tre av selskapets sju skip skal bygges om til hybridskip: MS Richard With, som allerede er på Myklebust-verftet på Nordvestlandet, MS Kong Harald og MS Nordlys. Skipene vil være utstyrt med helt nye batteripakker og motorer.
Tre andre skip (MS Nordnorge, MS Nordkapp og MS Polarlys) er også under modernisering og utstyrt med «RCS»-systemer (selektivt katalytisk reduksjonssystem), som var MS Vesterålen i 2019. En modifikasjon som gjør det mulig å redusere nitrogenoksider ( NOx-utslippene reduseres med rundt 80 %, mens andre justeringer på skip vil redusere CO2-utslippene med rundt 25 %.
«Målet vårt er null utslipp! »
«Målet vårt er null utslipp! Men teknologien er ennå ikke moden nok og vi må gjøre alt vi kan for å redusere utslippene med den beste tilgjengelige teknologien og forlenge levetiden til de ikoniske skipene i vår flåte, forklarer Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten.
«Forbedringene som er gjort inkluderer flere andre mer eller mindre betydelige modifikasjoner, som nye propellblader, skrogoptimalisering, ny baugpære, nye girkasser, generatorer og nye kontrollsystemer,» forklarer selskapet. «Med denne omfattende moderniseringen vil alle syv skipene i hurtigruteflåten produsere Tier III-utslipp, den strengeste internasjonale standarden for NOx-utslipp.»
Alle disse transformasjonene som gjennomføres i Norge vil være fullført i 2023.
Les også: