I deler av Norge og Sverige regnet det mer enn vanlig på en måned over en kort periode. I dag sliter begge land med konsekvensene.
STOCKHOLM taz | Dager med kraftig regn forårsaket flom, utvaskinger, jordskred og trafikkforstyrrelser i Norge og Sverige. I Sør-Norge var nesten alle jernbane- og veiforbindelser mellom øst og vest og nord og sør i landet helt stengt eller delvis uframkommelig torsdag for tredje dag på rad. Bane Nor jernbaneinfrastrukturmyndighet har anslått at de fleste stengninger ikke kan oppheves før fredag og at reparasjon av en ødelagt jernbanebro kan ta måneder.
Mange elver i Sør-Norge, Vest- og Midt-Sverige er i flom, og vannstanden i store innsjøer og nedre elver vil fortsette å stige frem til fredag, advarte kommisjonen.Vann- og energiverket. Torsdag ble rundt 3.000 boliger evakuert for sikkerhets skyld. Akerselva, Oslos største elv, fører i dag 25 ganger mer vann enn vanlig på denne tiden av året. Meteorologiske institutter i Norge og Sverige har laget en første vurdering: mellom søndag og onsdag regnet det betydelig mer enn vanlig gjennom hele august måned.
Dramatiske bilder ble onsdag sendt ved en vannkraftdam ved Glomma, Norges lengste elv på 620 kilometer. På grunn av en teknisk feil kunne ikke overløpslukene ved Braskereidfoss kraftverk lenger åpnes og den stigende vannstanden i magasinet oversvømmet anlegget. Dammens betongkonstruksjon motsto det økende vanntrykket, men en del av grensedammen kollapset sidelengs. Husholdninger nedstrøms var imidlertid i fare og ble varslet i tide og ingen ble skadet.
Bilder fra småbyen Hønefoss dominerte norske nyheter torsdag, der Storelvaelva så ut til å renne over raskere og raskere enn forventet. Om ettermiddagen måtte rundt 1900 mennesker forlate hjemmene sine etter ordre fra myndighetene, noen umiddelbart.
Stenging av jernbanelinjen mellom Stockholm og Nord-Sverige
Fjellskråningene som ble fullstendig myknet av konstant regn forårsaket mange skred, hvorav noen fikk alvorlige konsekvenser. Et veritabelt snøskred av vann, søle og rusk strømmet ned over Åre, sentrum for svensk vintersport. Mange veier og bygninger ble ødelagt. Hovedtoglinjen mellom Stockholm og Nord-Sverige har vært stengt siden mandag og trolig til uken etter.
Jernbanevollen mellom Gävle og Hudiksvall ble vasket bort og et ekspresstog sporet av. Den eneste grunnen til at det ikke skjedde en alvorlig ulykke, er at lokomotivføreren i et tog som allerede hadde passert det aktuelle punktet hadde varslet i tide. Som et sikkerhetstiltak hadde det avsporede toget allerede redusert hastigheten til 40 km/t i stedet for de vanlige 120 km/t. Nå går det imidlertid kritikk om at jernbanetrafikken ikke ble fullstendig stanset umiddelbart etter et slikt varsel.
– Slike værhendelser er selvfølgelig konsekvenser av klimaendringer, sier Åsa Knaggård, lektor i miljø- og klimapolitikk ved Lunds universitet: – Vi har opplevd ekstreme værforhold mange ganger, men de blir stadig hyppigere. Disse kraftige regnværene skyldes måten vi har varmet opp jordens atmosfære. » Sebastian Mernild, professor i klimaendringer ved Syddansk Universitet, ser det også som «bare en smakebit».
– Vi er fortsatt for naive og har ennå ikke helt forstått hvordan dette vil påvirke oss, sier Knaggård. Mette Lindahl Olsson, fra den svenske samfunnssikkerhetsmyndigheten MSB, mener at samfunnet begynte å tilpasse seg klimaendringene for sent og at det nå er mye å ta igjen: «Gitt tørken, vi var forberedt på en skogbrannsesong som 2018 , men i stedet har vi nå flom. »
Norges statsminister Jonas Gahr Støre, som besøkte flere berørte områder, lovet at staten ville gjøre alt som står i dens makt for å gjøre landet «klimasikkert». Å tenke nytt om norsk olje- og gasspolitikk er tilsynelatende ikke en av dem. Regjeringen hans utstedte nylig nye oljeutvinningstillatelser. I følge statistikk som ble utgitt forrige uke, økte offentlige investeringer i olje- og gasssektoren med 16 % mellom 2018 og 2022, men investeringene i fornybar energi falt med 39 %.