Frykten for kulde fra elbiler har den siste tiden blitt dempet i Norge.
Norge har hatt en kuldeperiode siden starten av året, noe som øker behovet for bilberging. Svein Setrom i redningsselskapet Vikings Assistance Group noterte en kraftig økning i oppdrag siden 2022.
Setrom har helt klart en vinner i tankene mht biler og kulde: elektriske kjøretøy (EV). Han erfarer at elbiler presterer bedre i kaldt vær, og han har dataene for å støtte det.
Setrom har ansvaret for Vikings stasjonsnett. Han forklarte at 2022 var da Norge opplevde sin siste typiske vinter. Viking fullførte 13 000 oppdrag de første ni dagene av januar 2023. Til sammenligning fullførte Viking 34 000 oppdrag de første 9 dagene av 2024.
Ifølge et lokalt medie har bilforsikringsselskaper og bilhavaritjenester i Norge vært opptatt med å håndtere saker knyttet til vinterens bitende kulde. I løpet av de første 14 dagene i januar opplevde Norge temperaturer mellom -7 °F (-21,7 °C) og -2 °F (-18,9 °C).
I 2024, så langt, involverer de fleste Viking-oppdrag kjøretøy med batteriproblemer eller sjåfører som har problemer med å starte bilene sine. Setrom bemerket at 13 % av startvanskene er knyttet til elbiler, mens 87 % er knyttet til kjøretøyer med fossilt brensel. Han la til at 23 % av bilene på norske veier er elektriske kjøretøy.
Tesla var bestselgende bilprodusent i Norge tre år på rad. Den har en samlet markedsandel på 20 % i Norge.
Tesla Model Y var bestselgende bilmodell i Norge i fjor, etterfulgt av Volkswagens ID.4. Tesla solgte 23.088 Model Y-enheter i Norge i 2023. Volkswagen solgte 6.614 ID.4-enheter.
Hvis du har noen råd, kontakt meg på maria@teslarati.com eller via @Writer_01001101.