Norse Atlantic varsler at de ikke lenger vil forsyne Norge på grunn av skatteøkninger

Norse Atlantic Airways (N0, Oslo Gardermoen) har advart om at de kan bli nødt til å innstille direkteflyvninger til Norge etter at det skandinaviske landet innfører en økning på 45 prosent i flypassasjerskatten i 2023.

I en kunngjøring på Oslo Børs (Oslo Børs) sa oppstarten som spesialiserer seg på direkte interkontinentale punkt-til-punkt-ruter mellom Europa og USA at de er «dypt bekymret» over den planlagte økningen i «høyprisbåndet». » av den norske regjeringen [the] «Denne planlagte økningen betyr at vi kan bli tvunget til å revurdere våre investeringer i direkteruter til/fra Norge til skade for norske selskaper og passasjerer,» advarer den.

Den lave skattesatsen for flypassasjerskatt i 2022 var NOK 80 kroner (US$8,2), mens den høyeste skattesatsen var NOK 214 (US$21). I statsbudsjettforslaget 2023 ble lavskattesatsen økt til 82 NOK (8,2 USD) og maksimalsatsen. Etter budsjettavtale med Sosialistisk Venstreparti (SV) ble lavtariffen stående på 82 NOK per passasjer, mens Den høye tariffen for reiser utenfor Europa er økt til 320 NOK ($32) per passasjer, melder norske nyheter.

Flyselskapets første flyvning gikk fra Oslo-Gardermoen til New York JFK 14. juni 2022. Norse Atlantic Airways ble grunnlagt i mars 2021 av administrerende direktør og storaksjonær Bjørn Tore Larsen, og har en flåte på ni B787-9 og én B787-8 som skal leveres, ifølge CH Aviation flåter avansert Modul. I tillegg til Oslo og New York, betjenes også Los Angeles International, Fort Lauderdale International, London Gatwick og Berlin Brandenburg International. CH luftfartsplaner Vis data.

I en uttalelse til investorer sa Larsen at flyselskapet snart vil kunngjøre en utvidet flyrute mellom London og USA. Nye ruter for sommeren 2023 inkluderer Paris CDG til New York. Han sa at flyselskapet registrerte en gjennomsnittlig kabinfaktor på 50 % i november, med kabinfaktorer som fortsatt var sterke på ruter fra London og Berlin til USA, mens de var betydelig lavere fra Oslo.

«Vår forretningsmodell er basert på tilpasningsevne og sikring av lønnsomme muligheter som chartervirksomheten vår i de roligere vintermånedene og 18-måneders videreleiekontrakter for fem fly til Air Europa (UX, Palma de Mallorca). Disse inntektskildene gir en «I den tradisjonelt magre vinterperioden har vi skapt et ekstra økonomisk grunnlag,» forklarte han.

Lasteytelsen fortsatte å forbedre seg, med gjennomsnittlig lasteinntekt per flygning som økte med 23 % sammenlignet med oktober 2022, den fjerde måneden på rad der lasteinntektene per flight økte måned for måned.

Larsen sa at Norse Atlantic Airways gjennomførte tre charterflyvninger på vegne av amerikanske og norske styrker i november, den første for selskapet. Selskapet var i avanserte diskusjoner om å tilby ytterligere chartertjenester til internasjonale flyselskaper og andre operatører vinteren 2022/23.

I slutten av november annonserte Norse Atlantic Airways en rettet emisjon av egenkapital til en verdi av 30 millioner kroner, som var halvannen gang overtegnet. «Kapitalutvidelsen vil sikre at Norse Atlantic er i en sterk posisjon til å dra nytte av sitt fulle planlagte nettverk neste sommer, inkludert idriftsettelse av det heleide britiske datterselskapet Norse Atlantic (UK) (Z0, London Gatwick). , som har sikret seg fem daglige spilleautomater på London Gatwick gratis for sommeren 2023 og har som mål å starte driften i 1Q23, la han til.

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *