Nevrovitenskapsmann Michel Desmurget, forskningsdirektør ved det franske nasjonale helseinstituttet, snakket med BBC News World om virkningen av digitale enheter på den yngre generasjonen og hans bok The Digital Geek Factory.
I denne boken presenterer nevrovitenskapsmann Michel Desmurget (Lyon, 1965), forskningsdirektør ved det franske nasjonale helseinstituttet, konkrete og avgjørende data om hvordan digitale enheter vesentlig svekker og forringer den nevrale utviklingen til barn og ungdom.
«Det er rett og slett ingen unnskyldning for hva vi gjør mot barna våre og hvordan vi setter deres fremtid og utvikling i fare,» advarer eksperten, som besøkte anerkjente forskningssentre som Massachusetts Institute of Technology (MIT) og University of California. Boken hans ble en stor bestselger i Frankrike.
Er dagens unge den første generasjonen i historien som har lavere IQ enn forrige generasjon?
I mange deler av verden har forskere observert at intelligenskvotienten øker fra generasjon til generasjon. Dette kalles «Flynn-effekten», oppkalt etter den amerikanske psykologen som beskrev dette fenomenet.
Selv om IQ er sterkt påvirket av faktorer som helsevesen, skolesystem og kosthold, har denne trenden nylig begynt å snu i flere land.
Selv i land der sosioøkonomiske faktorer har holdt seg relativt stabile over flere tiår, mener eksperten at «Flynn-effekten» har svekket seg.
I disse landene er «digitale barn» de første barna som har lavere IQ enn foreldrenes. Dette er en trend som er dokumentert i Norge, Danmark, Finland, Nederland, Frankrike m.m.
Og hva er årsaken til denne nedgangen i IQ?
Dessverre er det ennå ikke mulig å bestemme den spesifikke rollen til hver faktor, inkludert for eksempel forurensning (spesielt tidlig eksponering for plantevernmidler) eller eksponering for screening.
Det vi med sikkerhet vet er at selv om et barns skjermtid ikke er den eneste skyldige, har den fortsatt en betydelig innvirkning på deres IQ.
Flere studier har vist at IQ og kognitiv utvikling avtar etter hvert som bruken av TV eller videospill øker.
Det viktigste grunnlaget for vår intelligens påvirkes: språk, konsentrasjon, hukommelse, kultur (definert som en kunnskapsmengde som hjelper oss å organisere og forstå verden). Til syvende og sist fører disse virkningene til en betydelig nedgang i akademiske prestasjoner.
Og hvorfor er bruken av digitale enheter årsaken til alt dette?
Årsakene er også tydelig identifisert: det er en reduksjon i kvaliteten og kvantiteten av inter-familieinteraksjoner, som er grunnleggende for utviklingen av språk og følelser; en reduksjon i tid brukt på andre, mer berikende aktiviteter (lekser, musikk, kunst, lesing osv.). ); søvnforstyrrelser, som er kvantitativt forkortet og kvalitativt forverret; Overstimulering av oppmerksomhet, noe som fører til problemer med konsentrasjon, læring og impulsivitet; intellektuell understimulering, som hindrer hjernen i å nå sitt fulle potensial; og en overdreven stillesittende livsstil, som påvirker ikke bare utviklingen av kroppen, men også modningen av hjernen.
Hvilken eksakt effekt har skjermen på det nevrologiske systemet?
Hjernen er ikke et «stabilt» organ. Dens «endelige» egenskaper avhenger av erfaring.
Ifølge eksperter endrer verden vi lever i, utfordringene vi står overfor, både strukturen og funksjonen til hjernen. Visse områder av hjernen blir spesialiserte, visse nettverk skapes og styrkes, andre går tapt, noen blir tykkere og noen blir tynne.
Fritidsskjermtid har blitt observert å forsinke den anatomiske og funksjonelle modningen av hjernen innenfor ulike kognitive nettverk relatert til språk og oppmerksomhet.
Det er viktig å merke seg at ikke alle aktiviteter fremmer hjernebygging med samme effektivitet.
Hva betyr det ?
Aktiviteter knyttet til skole, åndsverk, lesing, musikk, kunst, sport osv. har mye større strukturerende og nærende kraft for hjernen enn fritidsskjermer.
Hvorfor er mange foreldre uvitende om farene ved skjermer?
Fordi informasjonen som gis til foreldre er partisk og partisk. Mainstream-mediene er fulle av udokumenterte påstander, villedende propaganda og unøyaktig informasjon. Gapet mellom medieinnhold og vitenskapelig virkelighet er ofte bekymringsfullt, for ikke å si irriterende.
Den digitale industrien genererer milliarder av dollar i overskudd hvert år. Og selvsagt er barn og unge en svært lukrativ ressurs.
Å skille hveten fra klinten er ikke lett, selv for ærlige og pliktoppfyllende journalister.
Jeg tror en rettferdig informasjonskampanje om skjermers innvirkning på utviklingen med klare retningslinjer vil være en god start: ingen skjermer for barn opp til 6 år og deretter ikke mer enn 30-60 minutter om dagen.
Hvis denne digitale orgie,stopper ikke, hva kan vi forvente?
En økning i sosiale ulikheter og en progressiv splittelse i samfunnet vårt mellom en minoritet av barn som vil bli skånet fra denne «digitale orgien» – de såkalte Alphas av Huxleys roman – som vil ha alle nødvendige verktøy for å tenke og reflektere gjennom kultur og verdens språk, og et flertall av barn med begrensede kognitive og kulturelle evner – de såkalte gammaene i Huxleys roman – som ikke er i stand til å forstå verden og opptre som opplyste borgere.
Alpha vil gå på dyre private skoler med «ekte» menneskelige lærere.
The Gammas vil gå til virtuelle offentlige skoler med begrenset menneskelig støtte, hvor de vil bli matet med et pseudospråk som ligner på Orwells «Newspeak» og undervist i de grunnleggende ferdighetene til mellomnivåteknikere (økonomiske prognoser tyder på at denne typen jobber vil være over) . -representert i morgendagens arbeidsverden).
En trist verden der de, som sosiolog Neil Postman sa, vil ha det moro i hjel. En verden der de lærer å elske slaveriet deres gjennom konstant og drenerende tilgang til underholdning. Beklager at jeg ikke er mer positiv.
Michel Desmurget konkluderer med at det rett og slett ikke finnes noen unnskyldning for hva vi gjør mot barna våre og hvordan vi setter deres fremtid og utvikling i fare.