Den fargerike og vittige gruppen av «Genezius»-musikere ble satt sammen av danseren og koreografen Jūratė Širvytė-Rukštelė. Den har en internasjonal gruppe tidligmusikkutøvere: barokkfiolinvirtuos Agnese Kaninņa fra Latvia, viola da gamba-tamer fra Mexico Martin Daniel Zorzano, fløyte- og gotisk harpefe Ieva Baublytė, lutteforte og barokkgitarist Saulius S. Lipčius og cembalist Dovyuytautas . «Gvardija» er kronet av sangeren Nerijus Masevičius – en av de mest fremtredende tidligmusikkvokalistene i Litauen, uten hvis deltakelse det er vanskelig å forestille seg noen tidligmusikkbegivenhet. Adrian Schwarzstein, en kjent gateteater og operasjef fra Spania, var med på å lage forestillingen, som involverer publikum i skapelsen av dramaturgien.
Forestillingen bruker elementer av interaktivt teater, og musikk, dans, sang og akrobatisk kunst kommer sammen for å representere en sømløs syntese av ulike scenesjangre, med røtter tilbake til barokken og enda tidligere tider.
Hovedmotivet for forestillingen er grenseløs fantasi og fantasi, ved hjelp av hvilken en gruppe vandrende kunstnere overrasker publikum med kunnskap om kulturen i ulike land. En oppmerksom seer vil kjenne igjen Italia her commedia dell’arte motiver, prakten til det franske kongehoffet, engelske sjømenns oppførsel eller spanske lidenskapers gjennombrudd. Utøvere skaper dyktig klisjeer på scenen og bryter dem raskt, og stiller dermed spørsmål ved elitismen og eksklusiviteten til den gamle musikksjangeren.
I denne forestillingen, som på en god restaurant, prøver musikerne å behandle publikum med de delikatesser som forventes av dem. De reiser ikke filosofiske ideer eller eksistensielle spørsmål, men presenterer sin visjon om verden og håper på én ting – at publikum får glede av det de spiller, synger og viser. Bare dette skuespillet er omgitt av en dose komedie og selvironi.
J. Širvytė-Rukštelė, som har forsket på gammelt teater, musikk og dans fra ulike vinkler i 24 år, sier at hun valgte denne formen for historiefortelling ikke ved en tilfeldighet, men ut fra sin endeløse kjærlighet til den gamle scenekunsten – renessanse, barokk – og ønsket om å interessere ikke bare lojale, men også nye målgrupper. . Ifølge henne er invitasjonen til å delta på den tradisjonelle Oslo kammermusikkfestival ikke bare en eksepsjonell mulighet til å teste sine kreative beslutninger, men også en seriøs faglig vurdering. Utøverne håper at litauere bosatt i Norge også kommer for å se forestillingen.
Den første kammermusikkfestivalen i Norge ble presentert i 1989 av Arve Tellefsen, en av landets mest kjente fiolinister. Hovedmålene med festivalen, etablert i hovedstaden Oslo, er å pleie mangfoldet i kammermusikksjangeren og stadig utvide lytterkretsen. Det internasjonale programmet omfatter musikk fra eldste til nyere tid, fremført av de mest fremtredende norske og utenlandske artister. Et viktig oppdrag for festivalen er å presentere og utvikle landets unge talenter i sammenheng med disse profesjonelle. Festivalen, som har vært arrangert i 34 år, har etablert seg i Norge som en av de viktigste og mest populære begivenhetene i musikklivet.
«St. Genesis-troppen reiser til Europa»-forestilling på festivalen – 13. august 12:00 i Sentralen Hall, Oslo. De neste forestillingene av stykket i Litauen er 10. september. Kėdainiais «Radviliados»-festival og 28. desember på Lord Palace i Vilnius.