Publisert på 24. juli 2023 fra
Etienne Wery
309 visninger
Dette er et enestående og massivt tiltak: Datatilsynet forbyr Meta strafferettslig å drive adferdsreklame basert på overvåking og profilering av brukere i Norge. Forbudet begynner 4. august og er i utgangspunktet gyldig i 3 måneder. Plattformen kan fortsette å operere, men uten adferdsreklame.
Den norske avgjørelsen følger avgjørelsen fra Storkammeret i EU-domstolen som ble fattet for noen uker siden.
Det minnes om at den irske databeskyttelseskommisjonen i desember 2022 fattet en avgjørelse på vegne av alle databeskyttelsesmyndigheter i EØS som fant at Meta hadde engasjert seg i ulovlig adferdsreklame.
Siden den gang har Meta gjort noen endringer, mennorsk myndighet mener at «en ny dom fra EU-domstolen tyder på at Metas adferdsreklame fortsatt ikke er i samsvar med loven.» Som et resultat av dette tar Datatilsynet nå grep og innfører et midlertidig forbud. »
Forbudet trer i kraft 4. august og vil vare i tre måneder eller til Meta kan demonstrere overholdelse av loven.
Dersom Meta ikke følger avgjørelsen, risikerer selskapet en bot på opptil én million NOK per dag (rundt 90.000 euro).
Datatilsynets vedtak gjelder kun brukere i Norge.
Norske myndigheter understreker at dette ikke betyr at Meta er forbudt: Plattformer kan fortsette å operere der, men må gjøre det uten adferdsreklame.
Myndigheten spesifiserer at den «ikke forbyr personlig tilpasset annonsering på Facebook eller Instagram i seg selv.» For eksempel hindrer ikke kjennelsen Meta i å vise målrettet annonsering basert på informasjon en bruker har skrevet inn i sin biografi, for eksempel: B. plassering, kjønn og alder, eller basert på interesser som en bruker selv har erklært. Avgjørelsen hindrer heller ikke Meta i å tilby adferdsreklame til brukere som har gitt gyldig samtykke. » (Gratis oversettelse).
Ytterligere informasjon finnes i tilsynets haste- og midlertidige vedtak, tilgjengelig i vedlegg.