16 måneder etter sin første flyvning søker det norske flyselskapet Flyr krisefinansiering

Styret i det norske budsjettflyselskapet Flyr har godkjent en alternativ finansieringsplan fra sine investorer, mindre enn et døgn etter at investorer nektet å stille med de nødvendige 39 millioner dollar i frisk kapital for å redde flyselskapet.

Den godkjente planen krever at Flyr søker å skaffe omtrent 68 millioner dollar i kapital gjennom fire forskjellige tiltak. I følge a Børsmeldingforslaget om en ny struktur bestående av eksisterende og nye profesjonelle investorer «er det beste for selskapet og aksjonærene.»

Flyselskapet har også signert en avtale med et ikke navngitt europeisk flyselskap om å lease minst ett av sine fly, hvorav mange for øyeblikket står ubrukt på grunn av Flyrs nylige rutekutt.

Vanskelige måneder venter for Flyr

Til tross for avtalene er det fortsatt en lang vei å gå før Flyr blir en økonomisk bærekraftig virksomhet. Først og fremst må flyselskapet skaffe nødvendig ny kapital innen utgangen av første kvartal 2023.

Flyr må nå også overvinne den negative publisiteten forårsaket av den siste runden med økonomiske vanskeligheter. For bare noen dager siden advarte Forbrukerrådet mot å betale Flyr-billetter kun med kredittkort eller, enda bedre, vente til flyselskapets økonomiske fremtid er avgjort.

Rival Norwegian har til og med sluttet å selge refunderbare billetter på ruter der de konkurrerer med Flyr for å hindre Flyr-kunder fra å bruke dem som «forsikring».

Flyrs raske vekst og fall

Et nytt lavprisflyselskap for Norge var ideen til luftfartsveteraner, hvorav mange hadde lang erfaring i Norwegians vellykkede vekstår.

I ti år drev Erik G. Braathen Braathens SAFE, et flyselskap som til slutt ble kjøpt opp av SAS. Deretter hadde han ulike verv i Norwegian, inkludert styreleder fra 2004 til 2009. Flyr-sjef Tonje Wikstrøm tilbrakte mer enn ti år i Norwegian, hvor hun ble visepresident for crew management.

Gründerne mente det var plass i Norge for et nytt lavprisflyselskap med fokus på Oslo. Braathen refererte ofte til enkelheten i forretningsmodellen, som fokuserte på et appbasert bookingsystem for populære punkt-til-punkt-ruter i Norge og til/fra europeiske feriedestinasjoner.

Til tross for lansering i andre halvdel av pandemien, var tidlige tegn positive: flere innenlandsruter og nye europeiske destinasjoner ble introdusert flere ganger i løpet av flyselskapets korte levetid. Men til tross for ekstremt lave priser, klarte ikke flyselskapet å fylle flyene og fikk raskt økonomiske vanskeligheter.

For bare noen uker siden annonserte Flyr massive kutt i flyruten for vintersesongen 2022/23. I forrige uke kunngjorde Flyr kvartalsvise tap på nesten 43 millioner dollar og ønsket om å skaffe 39 millioner dollar i ny kapital gjennom et nødaksjetilbud. I dagene etter kunngjøringen falt aksjene nesten 70 %.

I forkant av tirsdagens møte sa flere av Flyrs nøkkelaksjonærer det til Norsk Business Intelligence Service e24 at de var usikre på om de skulle gå med i emisjonen av nye aksjer. Frislid sa også at hun og det andre lederteamet ville ta en «betydelig» lønnskutt.

Følg meg opp Twitter. Sjekk ut Min nettsted eller noen av mine andre arbeider Her.

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *